 |
www.kfz13.fora.pl Forum o samochodzie pancernym Kfz . 13
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Pon 19:29, 21 Sty 2013 Temat postu: Historia powstania |
|
|
Historia powstania naszej repliki , narodziła się jakby z potrzeby chwili . Zauważyliśmy ,że nasze i okoliczne rekonstrukcje historyczne o tematyce wrześniowej zaczynają być nudne i monotonne . Pomysły na scenariusze zaczęły się nam gwałtownie kończyć. Zaistniała potrzeba wprowadzenia jakichś nowych elementów do naszej "zabawy". Po burzliwych , mniej czy bardziej merytorycznych dyskusjach , doszliśmy do wniosku ,że najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie repliki jakiegoś pojazdu wojskowego z tamtej epoki . Ponieważ nasz członek sekcji konnej- Rysiek Kwiatkowski , rozpoczął budowę repliki polskiego samochodu pancernego wz. 34 , to my postanowiliśmy ,że jakby dla zrównoważenia sił bitewnych ,zbudujemy coś niemieckiego . Drugi z naszych kolegów - Maciek Kalinowski , oznajmił nam ,że jest gotów w tym celu, przekazać pewne podzespoły od właśnie rozbieranego przez siebie GAZ-69 . Tak więc mieliśmy silnik ,wraz z całym podwoziem .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Teraz pozostało nam tylko wybrać rodzaj pojazdu jaki miałby się pojawiać na rekonstrukcjach po stronie niemieckiej .Nasz wachmistrz Jacek Skrzydlewski ,pokazał nam fotografię GAZ-a 69 przerobionego na niemiecki samochód zwiadowczy Kfz13 .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Sama makieta nie wzbudziła w nas zachwytu, ale rodzaj pojazdu był godny zastanowienia. Na pamiętnym pikniku w Szymanach ,
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
po burzliwej dyskusji ,mniej czy bardziej poważnej , po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw oraz po ocenie naszych możliwości finansowych ,doszliśmy do wniosku ,że jesteśmy w stanie zbudować replikę Kfz 13.
Następnie zaczęło się szukanie sponsorów którzy pomogli by nam w realizacji naszego pomysłu . Początek był dobry . Prezes Towarzystwa Przyjaciół 9 Pułku Strzelców Konnych w Grajewie - Antoni Dudziński zaoferował swoja pomoc , oddając nam do dyspozycji jedną z swoich hal produkcyjnych firmy EKO DOM. Oznajmił również ,że nie będzie nam szczędził stali i do tony to nas zasponsoruje ( później gdy zobaczył jak się "mordujemy" - był sponsorem całej stali konstrukcyjnej) .
Była stal ,było podwozie z silnikiem, byli chętni do pracy ,to nic nie stało na przeszkodzie aby wziąć się do pracy.
Realizacja całego projektu ,rozpoczęła się od gromadzenia dokumentacji .I tutaj nie miłe zaskoczenie . Okazało się ,że pojazd jaki wybraliśmy sobie do odtworzenia , ma bardzo słabą ikonografię i prawie zerową dokumentację techniczną . Dość szybko uświadomiliśmy sobie ,że nie ma na czym się wzorować , ponieważ według naszej wiedzy nie ma na świecie muzeum ani kolekcji ,które mogłyby się pochwalić Kfz13 w swoich zbiorach.
Dotychczasowe próby budowy replik tego samochodu wypadały powiedzmy średnio . Rosjanie zbudowali coś takiego .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Koledzy z grupy rekonstrukcyjnej AA 7 , wysilili się dużo więcej - budując swoją jak sami określali na początku jeżdżącą makietę .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Pojazd ten , pomimo widocznego dużego wkładu pracy , według nas zbyt daleko odbiegał od oryginału ,aby się na nim wzorować .Chwała kolegom za to,że jako pierwsi podjęli się tematu ,ale my postawiliśmy sobie poprzeczkę dość wysoko , obiecując kolegom replikę bardziej zbliżoną do oryginału .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
(modelforum.cz)
Gdy mieliśmyjuż zgromadzony materiał dokumentalny , dokonaliśmy zakupu plastikowego modeli 1:35 firmy Bronco
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Model ten jak i elektroniczna suwmiarka miały być nam pomocne w określaniu jak najdokładniejszych wymiarów poszczególnych elementów pojazdu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Grzegorz dnia Pon 20:21, 21 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 9:52, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Jesienią 2010 roku , ochoczo wzięliśmy się do pracy. Szybko się jednak okazało ,że nasze pierwotne plany odnośnie sposobu prowadzenia budowy ,biorą w łeb . Planowaliśmy bowiem ,że całe nadwozie umieścimy na istniejącym podwoziu GAZ - a 69 . Okazało się jednak ,że wymiary ramy tego podwozia , ni jak mają się do wymiarów Kfz 13. Długo kombinowaliśmy ,jak by tą ramę przerobić . Zakres prac z tym związany nas przerażał . I tak po całodziennej dyskusji ,doszliśmy do wniosku ,że najprościej będzie zrobić nową ramę z odpowiednio profilowanej stali konstrukcyjnej .
Szlifierki kontowe poszły w ruch i tym sposobem , nastąpiły pierwsze cięcia.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Mając świadomość ,że od ramy wszystko zależy , staraliśmy się aby wymiary były zgodne z oryginałem .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Następnie zaczęliśmy konstruować zawieszenie . Resory były stworzone specjalnie na nasze zamówienie ( później okazało się ,że jeszcze wielokrotnie musieliśmy dokładać piór)
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W między czasie, odzyskiwaliśmy pewne elementy z starego podwozia
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Tylny most i zawieszenie prawie gotowe
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Potem nastąpiła przymiarka do przedniego zawieszenia . Okazało się ,że aby trzymać się rostawu kół tylnego mostu ,przednią belkę trzeba będzie nieznacznie skrócić .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W między czasie trwały wytężone poszukiwania felg o rozmiarze 18 cali. Ale i z tym sobie poradziliśmy - po odwiedzinach u zaprzyjaźnionych rolników . Okazało się bowiem,że na poszukiwany przez nas kołach jeździły rzadko już spotykane na polskich polach ciągniki URSUS C- 340.
Po zmontowaniu wszystkiego w jedną całość , rama wraz z zawieszeniem była gotowa .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Teraz kolej przyszła na jednostkę napędową i skrzynię biegów. Tą jednostką był silnik od GAZ- a 24
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Silnik zamocowaliśmy w ramie.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Grzegorz dnia Wto 9:54, 22 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 10:26, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Jak zwykle w takich projektach bywa , szybko się okazało ,że z szumnych zapowiedzi i zapewnień o tym ,że pomożemy, zrobimy itp. z akcentem na końcówkę....my , niewiele zostało . I tak powoli koledzy Maciek Kalinowski i Grzegorz Marciniak ,stali się głównymi budowniczymi KFZ 13 . Nie zrażając się zaistniałą sytuacją w/w koledzy zaciskając zęby , kontynuowali pracę.
Powoli zaczynał wyłaniać się kształt przyszłego wozu bojowego.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Nastąpiły pierwsze przymiarki przyszłego kierowcy mechanika tego niemieckiego pojazdu
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W nagrodę ,że chce kierować tym samochodem , dostał 5 opon do rzeźbienia za pomocą ręcznej wyrzynarki .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Powstają elementy przedniej części nadwozia.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W między czasie zauważyliśmy ,że idzie wiosna i nie samą pracą człowiek żyje .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Nastąpiło historyczne odpalenie silnika i pierwsza jazda próbna :
http://www.youtube.com/watch?v=BQQPaPur3TA
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Mając gwarancję,że samochód będzie jeździł , ochoczo wzięliśmy się do roboty. Dość szybko powstają dalsze części nadwozia.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Grzegorz dnia Wto 19:48, 22 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 11:11, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Po wakacjach kontynuowaliśmy pracę
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W czasie pierwszych śniegów , nastąpiła przeprowadzka do nowo wybudowanej hali produkcyjnej gdzie komfort pracy był nieporównywalnie lepszy.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 15:41, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
W przestronnej i dobrze oświetlonej hali ,w bliskim sąsiedztwie potrzebnych maszyn , prace nad repliką nabrały tempa.Powstają tylne zasobniki i koło zapasowe .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Skrzynka narzędziowa i siedzenie kierowcy.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Maska i przednie błotniki ,na których jak co niektórzy twierdzili mieliśmy polec.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Koledzy widząc szansę ,że replika powstanie , włączyli się aktywnie do pracy. Kolega Andrzej Wudarczyk , wziął na siebie ciężar zrobienia obrotowej podstawy i osłony do MG 34.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Również "zagazowanie " repliki karabinu maszynowego , również było jego dziełem.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolega Romek Anikiej postarał się o wygodne siedzenie dla strzelca.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Krzysiek Gutowski podarował nam niemiecką łopatę saperską.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Oprócz w/w przedmiotów ,również niektórzy koledzy z naszej GRH 9PSK , dostarczyli nam kilka rzeczy ,które zostały wykorzystane przy budowie repliki.
Nasz pojazd powoli zaczyna nabierać bojowego wyglądu.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Można powiedzieć ,że stan surowy jest już gotowy.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 20:31, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Nastąpił moment , który u niektórych kolegów spowodował konsternacje i zdziwienie , wywołując na ich twarzach uśmiech o którym w potocznej ocenie mówi się ,że jest "głupkowaty" . Ten rodzaj uśmiechu pojawił się na twarzach kolegów ,którzy zgłosili się do pomocy a którym to kolegom jeden z dwóch głównych budowniczych tego pojazdu , oznajmił ....a teraz macie pół dnia na to aby rozebrać tą pancerkę w drobny mak !!!!!
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Z tym co dwaj dzielni budowniczowie mordowali się prawie półtora roku , trochę mniej dzielni koledzy poradzili sobie w 3 godziny i nie zważając na to,że jest piękna wiosna , wzięli się ostro za malowanie farbą podkładową .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolega Maciek ps. Strażak , w międzyczasie dokonywał ostatnich poprawek
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Po farbie podkładowej , przyszła kolej na ostateczny kolor, nazywany w niemieckiej terminologii jako Panzer Grau . Kolor ten tak szczególnie zapamiętany przez naszych rodziców i dziadków ,odtworzony został przez naszego sympatyka a jednocześnie właściciela hurtowni farb i lakierów w Ełku - Macieja Olszewskiego . Aby otrzymać pożądany kolor, Maciek posiłkował się elementem z niemieckiego pojazdu wojskowego z okresu II WŚ , na którym to były jeszcze fragmenty farby z tamtych lat.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 22:23, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Do pracy wzięli się również nasi nadworni artyści . Kolega Karol Ostrowski wykonał ładne tablice rejestracyjne.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Jacek Skrzydlewski "wyrzeźbił " niemieckie zegary samochodowe.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Prawdziwym majstersztykiem jest namalowane przez niego i wytoczone przez Andrzeja Wudarczyka - logo fabryki Adlera z Frankfurtu nad Menem.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
A tak prezentuje się wnętrze samochodu - od strony strzelca
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Wygodne siedzenie dowódcy
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
I nie mniej wygodny fotel kierowcy mechanika.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeszcze tylko brezentowe pokrowce
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnie dwa dni nad Kfz -tem ,spędził nasz zaprzyjaźniony elektryk Zbyszek Borkowski ,który w mistrzowski sposób wykonał całą instalację elektryczną - poświęcając swój czas urlopowy i swoje materiały , prezentując nam jednocześnie starą szkołę elektromechaników .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13
Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ełk
|
Wysłany: Wto 22:43, 22 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Po niespełna dwóch latach wytężonej pracy , powstała ta oto replika Kfz 13 . Czy mocno odbiega od oryginału - oceńcie sami .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|