Forum www.kfz13.fora.pl Strona Główna www.kfz13.fora.pl
Forum o samochodzie pancernym Kfz . 13
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Historia powstania

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.kfz13.fora.pl Strona Główna -> Budowa repliki Kfz 13 ( forum dostępne bez rejestracji )
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Pon 19:29, 21 Sty 2013    Temat postu: Historia powstania

Historia powstania naszej repliki , narodziła się jakby z potrzeby chwili . Zauważyliśmy ,że nasze i okoliczne rekonstrukcje historyczne o tematyce wrześniowej zaczynają być nudne i monotonne . Pomysły na scenariusze zaczęły się nam gwałtownie kończyć. Zaistniała potrzeba wprowadzenia jakichś nowych elementów do naszej "zabawy". Po burzliwych , mniej czy bardziej merytorycznych dyskusjach , doszliśmy do wniosku ,że najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie repliki jakiegoś pojazdu wojskowego z tamtej epoki . Ponieważ nasz członek sekcji konnej- Rysiek Kwiatkowski , rozpoczął budowę repliki polskiego samochodu pancernego wz. 34 , to my postanowiliśmy ,że jakby dla zrównoważenia sił bitewnych ,zbudujemy coś niemieckiego . Drugi z naszych kolegów - Maciek Kalinowski , oznajmił nam ,że jest gotów w tym celu, przekazać pewne podzespoły od właśnie rozbieranego przez siebie GAZ-69 . Tak więc mieliśmy silnik ,wraz z całym podwoziem .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Teraz pozostało nam tylko wybrać rodzaj pojazdu jaki miałby się pojawiać na rekonstrukcjach po stronie niemieckiej .Nasz wachmistrz Jacek Skrzydlewski ,pokazał nam fotografię GAZ-a 69 przerobionego na niemiecki samochód zwiadowczy Kfz13 .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Sama makieta nie wzbudziła w nas zachwytu, ale rodzaj pojazdu był godny zastanowienia. Na pamiętnym pikniku w Szymanach ,

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

po burzliwej dyskusji ,mniej czy bardziej poważnej , po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw oraz po ocenie naszych możliwości finansowych ,doszliśmy do wniosku ,że jesteśmy w stanie zbudować replikę Kfz 13.

Następnie zaczęło się szukanie sponsorów którzy pomogli by nam w realizacji naszego pomysłu . Początek był dobry . Prezes Towarzystwa Przyjaciół 9 Pułku Strzelców Konnych w Grajewie - Antoni Dudziński zaoferował swoja pomoc , oddając nam do dyspozycji jedną z swoich hal produkcyjnych firmy EKO DOM. Oznajmił również ,że nie będzie nam szczędził stali i do tony to nas zasponsoruje ( później gdy zobaczył jak się "mordujemy" - był sponsorem całej stali konstrukcyjnej) .

Była stal ,było podwozie z silnikiem, byli chętni do pracy ,to nic nie stało na przeszkodzie aby wziąć się do pracy.
Realizacja całego projektu ,rozpoczęła się od gromadzenia dokumentacji .I tutaj nie miłe zaskoczenie . Okazało się ,że pojazd jaki wybraliśmy sobie do odtworzenia , ma bardzo słabą ikonografię i prawie zerową dokumentację techniczną . Dość szybko uświadomiliśmy sobie ,że nie ma na czym się wzorować , ponieważ według naszej wiedzy nie ma na świecie muzeum ani kolekcji ,które mogłyby się pochwalić Kfz13 w swoich zbiorach.
Dotychczasowe próby budowy replik tego samochodu wypadały powiedzmy średnio . Rosjanie zbudowali coś takiego .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Koledzy z grupy rekonstrukcyjnej AA 7 , wysilili się dużo więcej - budując swoją jak sami określali na początku jeżdżącą makietę .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Pojazd ten , pomimo widocznego dużego wkładu pracy , według nas zbyt daleko odbiegał od oryginału ,aby się na nim wzorować .Chwała kolegom za to,że jako pierwsi podjęli się tematu ,ale my postawiliśmy sobie poprzeczkę dość wysoko , obiecując kolegom replikę bardziej zbliżoną do oryginału .
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
(modelforum.cz)

Gdy mieliśmyjuż zgromadzony materiał dokumentalny , dokonaliśmy zakupu plastikowego modeli 1:35 firmy Bronco

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Model ten jak i elektroniczna suwmiarka miały być nam pomocne w określaniu jak najdokładniejszych wymiarów poszczególnych elementów pojazdu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzegorz dnia Pon 20:21, 21 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 9:52, 22 Sty 2013    Temat postu:

Jesienią 2010 roku , ochoczo wzięliśmy się do pracy. Szybko się jednak okazało ,że nasze pierwotne plany odnośnie sposobu prowadzenia budowy ,biorą w łeb . Planowaliśmy bowiem ,że całe nadwozie umieścimy na istniejącym podwoziu GAZ - a 69 . Okazało się jednak ,że wymiary ramy tego podwozia , ni jak mają się do wymiarów Kfz 13. Długo kombinowaliśmy ,jak by tą ramę przerobić . Zakres prac z tym związany nas przerażał . I tak po całodziennej dyskusji ,doszliśmy do wniosku ,że najprościej będzie zrobić nową ramę z odpowiednio profilowanej stali konstrukcyjnej .
Szlifierki kontowe poszły w ruch i tym sposobem , nastąpiły pierwsze cięcia.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Mając świadomość ,że od ramy wszystko zależy , staraliśmy się aby wymiary były zgodne z oryginałem .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Następnie zaczęliśmy konstruować zawieszenie . Resory były stworzone specjalnie na nasze zamówienie ( później okazało się ,że jeszcze wielokrotnie musieliśmy dokładać piór)

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W między czasie, odzyskiwaliśmy pewne elementy z starego podwozia

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Tylny most i zawieszenie prawie gotowe

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Potem nastąpiła przymiarka do przedniego zawieszenia . Okazało się ,że aby trzymać się rostawu kół tylnego mostu ,przednią belkę trzeba będzie nieznacznie skrócić .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W między czasie trwały wytężone poszukiwania felg o rozmiarze 18 cali. Ale i z tym sobie poradziliśmy - po odwiedzinach u zaprzyjaźnionych rolników . Okazało się bowiem,że na poszukiwany przez nas kołach jeździły rzadko już spotykane na polskich polach ciągniki URSUS C- 340.
Po zmontowaniu wszystkiego w jedną całość , rama wraz z zawieszeniem była gotowa .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Teraz kolej przyszła na jednostkę napędową i skrzynię biegów. Tą jednostką był silnik od GAZ- a 24

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Silnik zamocowaliśmy w ramie.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzegorz dnia Wto 9:54, 22 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 10:26, 22 Sty 2013    Temat postu:

Jak zwykle w takich projektach bywa , szybko się okazało ,że z szumnych zapowiedzi i zapewnień o tym ,że pomożemy, zrobimy itp. z akcentem na końcówkę....my , niewiele zostało . I tak powoli koledzy Maciek Kalinowski i Grzegorz Marciniak ,stali się głównymi budowniczymi KFZ 13 . Nie zrażając się zaistniałą sytuacją w/w koledzy zaciskając zęby , kontynuowali pracę.
Powoli zaczynał wyłaniać się kształt przyszłego wozu bojowego.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Nastąpiły pierwsze przymiarki przyszłego kierowcy mechanika tego niemieckiego pojazdu

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W nagrodę ,że chce kierować tym samochodem , dostał 5 opon do rzeźbienia za pomocą ręcznej wyrzynarki .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Powstają elementy przedniej części nadwozia.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W między czasie zauważyliśmy ,że idzie wiosna i nie samą pracą człowiek żyje .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]



Nastąpiło historyczne odpalenie silnika i pierwsza jazda próbna :


http://www.youtube.com/watch?v=BQQPaPur3TA


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Mając gwarancję,że samochód będzie jeździł , ochoczo wzięliśmy się do roboty. Dość szybko powstają dalsze części nadwozia.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzegorz dnia Wto 19:48, 22 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 11:11, 22 Sty 2013    Temat postu:

Po wakacjach kontynuowaliśmy pracę

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W czasie pierwszych śniegów , nastąpiła przeprowadzka do nowo wybudowanej hali produkcyjnej gdzie komfort pracy był nieporównywalnie lepszy.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 15:41, 22 Sty 2013    Temat postu:

W przestronnej i dobrze oświetlonej hali ,w bliskim sąsiedztwie potrzebnych maszyn , prace nad repliką nabrały tempa.Powstają tylne zasobniki i koło zapasowe .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Skrzynka narzędziowa i siedzenie kierowcy.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]



Maska i przednie błotniki ,na których jak co niektórzy twierdzili mieliśmy polec.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Koledzy widząc szansę ,że replika powstanie , włączyli się aktywnie do pracy. Kolega Andrzej Wudarczyk , wziął na siebie ciężar zrobienia obrotowej podstawy i osłony do MG 34.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]



Również "zagazowanie " repliki karabinu maszynowego , również było jego dziełem.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Kolega Romek Anikiej postarał się o wygodne siedzenie dla strzelca.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]



Krzysiek Gutowski podarował nam niemiecką łopatę saperską.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Oprócz w/w przedmiotów ,również niektórzy koledzy z naszej GRH 9PSK , dostarczyli nam kilka rzeczy ,które zostały wykorzystane przy budowie repliki.
Nasz pojazd powoli zaczyna nabierać bojowego wyglądu.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Można powiedzieć ,że stan surowy jest już gotowy.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 20:31, 22 Sty 2013    Temat postu:

Nastąpił moment , który u niektórych kolegów spowodował konsternacje i zdziwienie , wywołując na ich twarzach uśmiech o którym w potocznej ocenie mówi się ,że jest "głupkowaty" . Ten rodzaj uśmiechu pojawił się na twarzach kolegów ,którzy zgłosili się do pomocy a którym to kolegom jeden z dwóch głównych budowniczych tego pojazdu , oznajmił ....a teraz macie pół dnia na to aby rozebrać tą pancerkę w drobny mak !!!!!

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Z tym co dwaj dzielni budowniczowie mordowali się prawie półtora roku , trochę mniej dzielni koledzy poradzili sobie w 3 godziny i nie zważając na to,że jest piękna wiosna , wzięli się ostro za malowanie farbą podkładową .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Kolega Maciek ps. Strażak , w międzyczasie dokonywał ostatnich poprawek

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Po farbie podkładowej , przyszła kolej na ostateczny kolor, nazywany w niemieckiej terminologii jako Panzer Grau . Kolor ten tak szczególnie zapamiętany przez naszych rodziców i dziadków ,odtworzony został przez naszego sympatyka a jednocześnie właściciela hurtowni farb i lakierów w Ełku - Macieja Olszewskiego . Aby otrzymać pożądany kolor, Maciek posiłkował się elementem z niemieckiego pojazdu wojskowego z okresu II WŚ , na którym to były jeszcze fragmenty farby z tamtych lat.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 22:23, 22 Sty 2013    Temat postu:

Do pracy wzięli się również nasi nadworni artyści . Kolega Karol Ostrowski wykonał ładne tablice rejestracyjne.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Jacek Skrzydlewski "wyrzeźbił " niemieckie zegary samochodowe.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Prawdziwym majstersztykiem jest namalowane przez niego i wytoczone przez Andrzeja Wudarczyka - logo fabryki Adlera z Frankfurtu nad Menem.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

A tak prezentuje się wnętrze samochodu - od strony strzelca

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Wygodne siedzenie dowódcy

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

I nie mniej wygodny fotel kierowcy mechanika.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Jeszcze tylko brezentowe pokrowce

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnie dwa dni nad Kfz -tem ,spędził nasz zaprzyjaźniony elektryk Zbyszek Borkowski ,który w mistrzowski sposób wykonał całą instalację elektryczną - poświęcając swój czas urlopowy i swoje materiały , prezentując nam jednocześnie starą szkołę elektromechaników .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz
Zespół Kfz-ta 13



Dołączył: 17 Paź 2012
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Wto 22:43, 22 Sty 2013    Temat postu:

Po niespełna dwóch latach wytężonej pracy , powstała ta oto replika Kfz 13 . Czy mocno odbiega od oryginału - oceńcie sami .

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.kfz13.fora.pl Strona Główna -> Budowa repliki Kfz 13 ( forum dostępne bez rejestracji ) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin